Modulen handlar om pedagogens viktiga roll som språklig förebild för barn i förskolan. Det viktigaste pedagogiska redskapet för att utveckla barns språk är pedagogens eget språkande. Föreläsningarna fokuserar på olika aspekter av språkandet, allt ifrån hur pedagoger kan stödja barns utvecklande av agentskap genom sättet feedback förmedlas, till hur pedagoger kan öka den språkliga komplexiteten och vidga ordförrådet i de vardagliga samtalen i förskolan. Alla avsnitt avslutas med en reflektionsuppgift.
Vid frågor om innehållet kontakta karolina.larsson@halmstad.se. Modulen är begränsad till personal inom BUF i Halmstads kommun. För att delta i modulen skicka ett mejl till pedagoghalmstad@halmstad.se.

Innehåll

  1. 1
    • Vad innebär det att vara språklig förebild?

    • Reflektionsfrågor

  2. 2
    • Agentskap, språk och identitet

    • Reflektionsfrågor

  3. 3
    • Språk som påverkar barns tänkande

    • Reflektionsfrågor

  4. 4
    • Lätt att göra rätt

    • Reflektionsfrågor

  5. 5
    • Läsningens betydelse

    • Reflektionsfrågor